Czy rzucanie palenia jest trudne? Nie. Jest bardzo trudne!

Jest procesem, który wymaga Twojego zaangażowania, determinacji, cierpliwości i 100% przekonania, że robisz właściwie.

Dlaczego? Ponieważ jest NAŁOGIEM wywołanym przez dwa podstawowe, wzajemnie oddziałujące na siebie uzależnienia: farmakologiczne uzależnienie od nikotyny oraz uzależnienie behawioralne. Pierwsze jednoznaczne i proste – związane jest z koniecznością utrzymania odpowiednich stężeń nikotyny w surowicy krwi. Drugie, o wiele bardziej złożone i skomplikowane ponieważ dotyczy nas samych. Kim jesteśmy, jaki mamy charakter, czym się zajmujemy, w jakim środowisku pracujemy i odpoczywamy, kto jest dla nas wzorcem osobowym, idolem, jakie mamy wzorce kulturowe jaka jest nasza sytuacja rodzinna czy stan naszego zdrowotna. W skrócie zależy od czynników psychologicznych, środowiskowych, kulturowych i społecznych.
Jest groźny i podstępny ponieważ nie wywołuje, tak jak alkohol czy narkotyki, widocznego i odczuwalnego odurzenia i dlatego lekceważymy skutki nałogu.

Czy stanowi dla nas zagrożenie zdrowia i życia? Bez żadnych wątpliwości – TAK.

Nie trzeba być naukowcem, specjalistą od uzależnień ani lekarzem, żeby wiedzieć, że palenie papierosów bezpośrednio przyczynia się do zapadalności na nowotwory złośliwe płuc, krtani, gardła, przełyku, jamy ustnej, miedniczek nerkowych, trzustki, pęcherza moczowego i jeszcze kilkunastu innych nowotworów złośliwych. Mniejsza płodność i ma silny wpływ na zdrowie i późniejsze życia naszych dzieci!!!

Czy te fakty przekonują palaczy? Nie!

Nie, ponieważ nie dotyczą nas, jeszcze. I również dlatego, że najistotniejszym czynnikiem rzucania palenia jest odpowiednia motywacja. A ta jest silnie związana z naszą osobowością i środowiskiem. Każdy palacz musi znaleźć swój własny indywidulany powód, który pozwoli mu wyzwolić się z nałogu. Najlepiej aby było ich kilka. Względy zdrowotne, estetyczne, ekonomiczne, a może silna najbliższych, żony, dzieci, dziewczyny, chłopaka, przyjaciół. Sam wypracuj swój własny sposób – metodę na rzucenie papierosów. Jeśli chcesz wspomagać się farmakologią, to ilość dostępnych specyfików jest bardzo bogata. Warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą przed podjęciem decyzji o wyborze środka.

Jak i kiedy zacząć?

Już, bez odkładania w czasie. Rzucanie nałogu palenia jest procesem i w zależności od długości trwania w nim oraz ilości wypalanych papierosów, będzie dłuższy lub krótszy. Nie zawsze uda się za pierwszym razem. Nie ma to znaczenia. Ważne abyś spróbował jeszcze raz aż do skutku!!! Każdy moment jest dobry, a proces rzucania papierosów rozpoczyna się w momencie kiedy zaczynamy o tym myśleć.

Palenie to rytuał. Rano z kawą, w samochodzie, w trakcie czytania książki czy oglądania telewizji, przeglądania poczty i stron internetowych, przy okazji imprez i alkoholu. Mamy „zakodowane” te miejsca i ten czas kiedy bezwiednie sięgamy po papierosa. Wiedząc to możesz się na te sytuacje przygotować. Jeśli właściwie przygotujesz się na te sytuacje łatwiej pozbędziesz się nałogu. W rzucaniu palenia szukaj wsparcia najbliższych, jeśli i oni palą, zacznijcie razem walczyć. Szukajcie i przebywajcie w tych miejscach gdzie się nie pali. Znajdźcie coś dla siebie, coś co obniży odczuwalne rozdrażnienie, zaniepokojenie, lęk. Najlepszym antidotum na te stany jest aktywność fizyczna, nie ma znaczenia gdzie jaka forma, z jaką intensywnością. Ważne aby zacząć i myśleć pozytywnie.

Gotowy? – zaczynamy!!!

J. Smochowiec i inni. Diagnostyka, mechanizm uzależnienia i metody leczenia uzależnienia od nikotyny.